'n Tas koffie met vlaoj: een betere wereld begint in Maastricht [NL or EN, 45 min]

Coffee and pie: a better world starts in Maastricht *

16.00 - 16.45 | Albert Berghof, Blanche Dael + Frank van Eerd, De Bisschopsmolen


* This session will be offered in English and Dutch depending on the audience


De Global Goals... geen 'ver-van-mijn-bed-show', maar 100% Mestreechs. Twee bekende Maastrichtse familie bedrijven laten zien dat je een heerlijke 'tas koffie met vlaoj' kunt maken die toch helemaal SDG-proof is. Albert Berghof (Blanche Dael) en Frank van Eerd (De Bisschopsmolen) laten in deze unieke sessie zien hoe een betere wereld begint in Maastricht.


The Global Goals… not as far away as one might think, but 100% from Maastricht. We’ve invited two well-known local entrepreneurs, Albert Berghof (Blanche Dael) and Frank van Eerd (De Bisschopsmolen), to show how one can produce a tasty cup of coffee with pie and still be SDG-proof. Or, in other words: a better world really does start in Maastricht.


De Global Goals... het klinkt misschien een beetje als een 'ver-van-mijn-bed-show'. Maar twee bekende Maastrichtse familie bedrijven laten zien dat je een heerlijke 'tas koffie met vlaoj' kunt maken die toch helemaal SDG-proof is. Duurzaam is namelijk niet alleen groen, maar ook passie en ambacht, innovatie en traditie en liefde voor met zorg gemaakte producten. Duurzaam is je verbonden voelen met de stad en regio waar je woont, de mensen met wie je werkt, je klanten en buren. Duurzaam is je producten van A tot Z kennen, waar ze ook vandaan komen, de zorg voor de hele keten. Duurzaam is keuzes maken, kiezen voor kwaliteit en de lange termijn. Duurzaam is investeren in lokaal, maar ook globaal. Ga in gesprek met Albert Berghof (Blanche Dael) en Frank van Eerd (De Bisschopsmolen), twee ras-ondernemers, die bewijzen dat duurzaamheid en succes hand in hand gaan. De Global Goals zien vaan us allemaol!


The Global Goals… not as far away as one might think, but 100% from Maastricht. Two well-known local entrepreneurs show how one can produce a tasty cup of coffee with pie and still be SDG-proof. Because sustainable entrepreneurship not only pertains to care for the environment, but also revolves around passion and craftmanship, innovation and tradition and love for products that are made with care. Sustainable entrepreneurship is feeling connected to the city, the region, the people whom you work with, your customers and neighbours. Sustainable entrepreneurship means knowing your products from start to finish, caring about how and where and by whom they are produced. Sustainable entrepreneurship is about investing locally, as well as globally. Come meet Albert Berghof (Blanche Dael) and Frank van Eerd (De Bisschopsmolen), two successful local entrepreneurs who prove that success and sustainability go hand in hand. Because the Global Goals belong to us all!


Albert Berghof: "Koffie en thee zijn fantastische producten. Ze zijn gezond en voor velen een dagelijks genot. Koffie en thee brengen mensen samen en gesprekken op gang en bieden een moment van rust en ook verkwikking. Blanche Dael voelt zich dan ook gezegend om met deze mooie producten te werken en we zijn van mening dat we de positieve potentie ervan moeten gebruiken. In alle aspecten van de bedrijfsvoering kijken we daarom naar de ‘best practice’ qua duurzaamheid. Dat betreft de inkoop van grondstoffen, de keuze en het gebruik van verpakkingsmaterialen, maar ook de steun voor maatschappelijke doelen en culturele initiatieven."


Blanche Dael is opgericht in 1878 in de Wolfstraat in Maastricht en die winkel is nog steeds het vlaggenschip van de onderneming. Vanuit de branderij aan de rand van binnenstad verzorgt Blanche Dael de verkoop aan horeca in Zuid-Oost Nederland en via de webshop aan particulieren in heel Nederland en daarbuiten. In oktober 2020 betrekt Blanche Dael haar nieuwe branderij en theepakkerij in het Sphinxkwartier in Maastricht. 


https://www.blanchedael.nl/ en https://www.coffeelovers.nl/


Albert Berghof

Albert Berghof werd geboren in Heer. Na zijn studie aan Hotel Management School Maastricht studeerde hij bedrijfskunde aan de Nyenrode Business Universiteit. In 1998 kwam hij in de familiezaak Blanche Dael en startte in 2000 met Coffeelovers. Hij is actief als bestuurder van verschillende clubs en is lid van Lions Maastricht.









Frank van Eerd: "Bij de Bisschopsmolen stroomt duurzaamheid door de aderen van de organisatie.Tijdens zijn lezing zal ik duurzaamheid, topsport en de Limburgse vlaai op eigenwijze wijze verbinden".


De Bisschopsmolen werd op 16 februari 2005 heropend na een grondige renovatie, met eigenaar Frank van Eerd aan het roer. Slow food staat centraal, want de bakkers nemende tijd voor het product en werken met passie en kennis van het vak. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en duurzaamheid vormen de rode draad bij de Bisschopsmolen. Lokale ingrediënten worden op traditionele wijze verwerkt tot voedzame graanproducten, waarbij de échte Limburgse vlaai onze grote trots is. 


Frank van Eerd

Frank van Eerd werd geboren in het Brabantse Heeswijk-Dinther. Al van jongs af aan wist hij dat hij bakker wilde worden, toen hij van zijn opa leerde hoe de beste Brabanse worstenbroodjes gemaakt moesten worden. Zo werd hij chef bakker bij Edah Supermarkt, waarna hij de overstap maakte naar afdelingshoofd en uiteindelijk Foodmanager bij Le Marche in Sittard. Daar startte hij met lokale telers en de molenaar het succesvolle project Kollenberger Spelt, met als doel het graansoort spelt te herintroduceren in de regio. Bij de Bisschopsmolen zoekt Frank continu de uitdaging op, door experimenteren en innoveren met nieuwe ingrediënten en inspirerende samenwerkingsverbanden, met o.a. Sportcentrum Papendal, Team Jumbo-Visma en Maastricht University.

© 2019

Created by Paris Cosma for Mondiaal Maastricht

  • LinkedIn - Black Circle
  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram